...............SELAMAT DATANG KE LAMAN PENDIDIKAN CIKGUJUMRAH.COM..................................................................................KONGSIKAN SUPAYA LEBIH RAMAI MENDAPAT MANFAATNYA......................................

13 March 2013

Tokoh-tokoh DanSejarah Perkembangan Matriks


Salam 1 Malaysia
Sejarah Matriks
Matriks dalam matematik ialah satu teknik pengurusan data. Matriks dicipta oleh Arthur Cayley (1821 – 1895) dan pertama kali perkataan matriks digunakan oleh James J. Sylvester (1850). Kini konsep matriks tidak sahaja digunakan dalam operasi matematik bahkan dalam bidang sains, kejuruteraan dan dunia perniagaan. Dengan penggunaan komputer, kaedah matriks sukar dielakkan lagi.



Dalam matematik, matriks merupakan satu alat matematik yang digunakan untuk membantu proses pengiraan dan juga untuk menterjemahkan keabstrakan di dalam teori aljabar linear mahupunaljabar multi-linear.

Antara tokoh-tokoh Matriks ialah;


1.    Arthur Cayley  

Pada tahun 1863 Cayley diangkat menjadi professor Sadleirian Matematik Murni di Cambridge. Ini menyebabkan penurunan yang sangat besar dalam pemasukan kewangan Cayley yang sekarang harus menguruskan gaji hanya sebanyak sebahagian kecil daripada apa yang ia biasa dapatkan sebagai peguam mahir. Namun Cayley sangat senang memiliki kesempatan untuk mengabdikan dirinya sepenuhnya untuk matematik.
Sebagai profesor Sadleirian Matematik Murni tugasnya adalah
untuk menjelaskan dan mengajarkan prinsip-prinsip matematik murni dan menerapkan dirinya untuk kemajuan ilmu pengetahuan itu.
Cayley berusaha lebih dari sekadar memenuhi keadaan ini. Ia menerbitkan lebih dari 900 makalah dan nota yang meliputi hampir setiap aspek dari matematik moden. Karya Cayley yang paling penting adalah dalam pembangunan aljabar matriks, bekerja di non-euclidean geometry dan geometri n-dimensi.
Pada awal 1849 makalah Cayley menghubungkan idea-ideanya pada permutasi dengan idea Cauchy. Pada tahun 1854 Cayley menulis dua makalah yang luar biasa untuk wawasan mereka pada kumpulan abstrak. Pada waktu itu hanya dikenali kumpulan itu untuk permutasi kelompok dan bahkan ini adalah kawasan baru secara radikal, namun Cayley mendefinisikan sebuah kumpulan abstrak dan memberikan jadual untuk memaparkan darab kumpulan. Dia memberikan 'jadual Cayley' dari beberapa kumpulan permutasi khusus, tetapi jauh lebih signifikan untuk pengenalan konsep kumpulan abstrak, dia menyedari bahawa matriks dan quaternions adalah kelompok.
Pada 1881, Cayley diundang untuk memberikan kuliah di John Hopkins University di Amerika Syarikat, universiti di mana rakannya, Sylvester menjabat sebagai professor matematik.

2.    Johann Carl Friedrich Gauss

Lahir: 30 April 1777 di Brunswick, Brunswick (sekarang Jerman)
Meninggal: 23 Feb 1855 (usia 77 tahun) di Göttingen, Hanover (sekarang Jerman)
Johann Carl Friedrich Gauss (juga dieja Gauss) adalah matematik, astronomi, dan fizik Jerman yang memberikan pelbagai sumbangan; ia dipandang sebagai salah satu matematikawan terbesar sepanjang masa selain Archimedes dan Isaac Newton.
Dilahirkan di Braunschweig, Jerman, ketika umurnya belum genap 3 tahun, ia telah mampu memperbetulkan kesalahan senarai gaji tukang batu ayahnya. Menurut sebuah cerita, pada umur 10 tahun, ia membuat gurunya terkagum-kagum dengan memberikan formula untuk mengira jumlah suatu deret aritmatika berupa pengiraan deret 1 +2 +3 + ... +100. Meski cerita ini hampir sepenuhnya benar, soal yang diberikan gurunya sebenarnya lebih sukar daripada itu.
Gauss ialah saintis dalam pelbagai bidang: matematik, fizik, dan astronomi. Bidang analisis dan geometri menyumbang banyak sekali sumbangan-sumbangan fikiran Gauss dalam matematik. Kalkulus (termasuk limit) ialah salah satu bidang analisis yang juga menarik perhatiannya.

3.    Gabriel Cramer

Lahir: 31 Julai 1704 di Geneva, Switzerland
Meninggal: 4 Jan 1752 di-sur-Bagnols Cèze, Perancis
Gabriel Cramer (31 Julai 1704 - 4 Januari 1752) adalah seorang Switzerland, lahir di Geneva. Dia menunjukkan bakat dalam matematik sejak usia awal. Pada usia 18 ia menerima gelar doktor dan 20 ia menjadi pensyarah matematik. Pada 1728 ia mencadangkan penyelesaian ke St Petesburg. Paradoks yang dihasilkannya sangat dekat dengan konsep teori utiliti yang diharapkan sepuluh tahun kemudian oleh Daniel Bernoulli. Ia menerbitkan karya yang dikenali sebanyak empat puluhan. Ini adalah risalah tentang kurva aljabar,

4.    Gottfries Wilhem Leibniz

Lahir: 21 Jun 1646 di bandar Leipzig, Sachsen
Meninggal: 14 November 1716 di Hanover, Jerman
Pada tahun 1661 Leibniz mendaftarkan diri di Universiti Leipzig dan kuliah falsafah pada ahli teologi Johann Adam Schertzer dan teoretikus falsafah Jakob Thomasius. Pada tahun 1663 ia berubah universiti, sekarang di Universiti Jena untuk belajar lebih lanjut di bawah ahli matematik, fizik dan astronomi Erhard Wiegel untuk membedah pemikiran Pythagoras. Dengan usia 20 tahun ia ingin promosi dalam bidang doktor undang-undang, namun para profesor Leipzig menganggapnya terlalu muda. Leibniz maka pergi ke Nürnberg, untuk belajar lebih lanjut di Universiti Altdorf

4 comments:

  1. Tahniah cikgu, semoga blog yg cikgu cipta memberikan manfaat kepada cikgu-cikgu yang terutamanya yang sedang belajar PPG PJJ UPSI.

    ReplyDelete
  2. bagus sangat membantu

    ReplyDelete

AKADEMI YOUTUBER MALAYSIA

Tentang Saya

Seorang yang mudah menerima perubahan sekeliling, mesra dan ceria. Sikap ingin tahu, suka mencuba dan bereksperimen menjadikan inovasi sebagai satu medium untuk membantu murid-murid khususnya. Yakin dan berani mencuba dalam apa juga bidang termasuklah bidang yang baru dan terkini. Kreatif dan Inovatif telah terbukti menjadi sebahagian daripada resipi kejayaan menjadi Guru Inovasi pelbagai pertandingan yang diikuti. Suka dan gemar berkongsi maklumat terutamanya dalam bidang pendidikan menjadikan semangat dalam berkarya.